#houvol

'Buon appetito': 5 x lekkere Italiaanse gerechten die ook nog eens gezond zijn

'Buon appetito': 5 x lekkere Italiaanse gerechten die ook nog eens gezond zijn

Dat de Italiaanse keuken lekker is was je waarschijnlijk al bekend, dat ‘ie misschien niet altijd even gezond is ook. Om toch de Italiaanse keuken in huis te halen, delen we vijf gezonde recepten met je.

| Maaike van de Graaf

En dan waan je je misschien ook nog een klein beetje in Toscane.

Lees ook
Van India tot Thailand: 6 x gezonde én lekkere curryreceptenten

Pasta van courgette
Het kan heel simpel zijn: vervang je pasta door courgette en de koolhydraten zijn als sneeuw voor de zon verdwenen. Bij dit recept doe je precies dat. Haal de courgette door een spiraalsnijder, snipper de ui en snijd de champignons. Bak ondertussen wat mager rundergehakt in een pan en voeg daar knoflook aan toe. Breng in een andere pan twee liter water aan de kook en voeg daar de courgette voor ongeveer vier minuten bij. In de pan van het rundergehakt voeg je ondertussen de andere groenten en de tomatenblikjes toe. Breng het geheel op smaak met peper en zout, et voilà: jouw gezonde variant op pasta staat op tafel.

Salade caprese
Makkelijker kan ’t haast niet, maar lekkerder eigenlijk ook niet. Voor deze salade caprese heb je maar een handvol ingrediënten nodig. Snijd wat trostomaten en cherrytomaten in plakjes en leg ze op een schaal. Voeg daar basilicum en mozzarella aan toe (mocht je het nóg gezonder willen: ga dan voor light mozzarella). Top ‘m af met wat olijfolie en peper en zout.

Lasagne met courgette en zalm
Lasagne gezond? Wel als je de lasagnebladen vervangt door courgette. Snijd de courgette in dunne plakken en bestrooi ze met wat zout. Verhit ondertussen een pan, bak daar spinazie in en voeg ook ricotta, wat geitenkaas en eventueel een lepeltje pesto toe. Breng ’t geheel op smaak met kruiden. Vet vervolgens een ovenschaal in, beleg de bodem met courgetteplakjes en daarna met het ricottamengsel. Als laatste voeg je wat zalm toe. Herhaal dat proces net zo lang totdat de schaal vol zit. Zet de lasagne twintig minuten in de oven en eet smakelijk.

- GEZONDE LASAGNE - Ziet dit er niet lekker uit! Ingrediënten: 1 courgette 100g gerookte zalm 1/2 ajuin, fijngehakt 1 teentje knoflook, geperst 75g ricotta 30g gemalen gratinkaas 100g jonge spinazie 1 kleine el pesto dille peper en zout nootmuskaat scheut olijfolie Bereiding: Snijd de courgette in de lengte in plakken van 0,5 cm en bestrooi met zout om het meeste vocht te verwijderen. Plaats opzij tot verder gebruik. Verwarm een pan met olijfolie. Stoof de ajuin en knoflook tot de ajuin glazig is. Voeg de spinazie toe en roerbak deze tot alle spinazie is geslonken. Voeg de ricotta, de helft van de gemalen kaas en pesto toe. Breng op smaak met nootmuskaat, peper en zout. Houd opzij in de pan tot verder gebruik. Neem een ovenschaal en vet deze in met olijfolie. Beleg de bodem met de courgetteplakjes (verwijder eerst het zout en het vocht van de courgettes met wat keukenpapier). Bestrijk de courgettes met een laag ricotta en bedek opnieuw met courgetteplakjes. Leg hierop enkele sneetjes gerookte zalm en dille, bedek opnieuw met courgetteplakjes. Herhaal deze stap tot alle ingrediënten opgebruikt zijn en eindig bovenaan met een laag ricotta. Strooi de overige gemalen kaas over de ricotta. Plaats gedurende 20 à 25 minuten in de oven tot de kaas goudbruin is gebakken en de courgette gaar. #foodpost#gezonderecepten#healthydinner#healthylasagna

A post shared by Home Fit (@homefitpersonaltrainer) on

Spelt focaccia
Dit recept giet de welbekende focaccia in een gezond jasje door ‘m te maken met speltbloem. Doe de speltbloem in een kom en voeg daar wat zout en  gist aan toe. Voeg ook warm water en olijfolie toe en meng ’t geheel met een houten lepel. Kneed vervolgens ’t mengsel tot een soepel deeg en laat het zo’n uur rijzen. Na een uur kun je het deeg uitrollen, op een bakplaat leggen en bestrooien met lekkers. Deze variant is met tomaat, ui en mozzarella maar je kunt de focaccia ook simpel houden met wat zout en rozemarijn. Heerlijk voor bij de borrel.

Bloemkoolpizza
Ja, zelfs pizza heeft een gezonde variant en dat is die met bloemkoolbodem. Het fijne van dit recept is dat je de topping van de pizza helemaal zelf kunt verzinnen. Snijd de bloemkool in stukjes en zet deze acht minuten in de magnetron, de bloemkool moet namelijk droog worden. Na acht minuten maal je de bloemkool fijn in een blender met een ei. Verdeel vervolgens het mengsel op een bakplaat in de vorm van een pizza en bak ‘m vijftien minuten in de oven. Daarna kun je de bodem beleggen met tomatensaus, groenten en misschien wat kaas.

SNACKS | ETEN & DRINKEN | LIFESTYLE | #HOUVOL

Bron: Eef kookt zo / Gather and feast / Mind your feed NL / Mind your feed NL/ Laura Visser | Foto: Giphy

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar

Reacties

Meer #houvol

Meest gelezen

Lees dit ook even

Please update your browser